updates

Slid bar

The Occupation We Choose to Ignore’

Do you know who I am? I am a Sahrawi. The land to which I refer is what is known today as the non-self-governing territory ofWestern Sahara. My country was colonized by the Spanish and the French between 1884 and 1975, divided in two and occupied by Moroccan and Mauritanian forces thereafter, and has been ruled exclusively by the Kingdom of Morocco from 1979 until the present.

The Western Sahara: forgotten first source of the Arab Spring

this is one part of the Arab Spring that western governments don't want to talk about. And their silence, and the UN's complicity in it, is why that repression continues, and a terrible injustice is perpetuated.

ISS - News - The Western Sahara and North African People’s Power

Respect the right of individuals to peacefully express their opinions regarding the status and future of the Western Sahara and to document violations of human rights

King of Morocco to be biggest benefactor of EU trade agreement - Telegraph

it has emerged that the single biggest beneficiary of the deal will be the King of Morocco, who is head of one of the three largest agricultural producers in the north African country and lays claim to 12,000 hectares of the nation's most fertile farmland.

North African Dispatches Africa’s Forgotten Colony

Oblivion it seems is the current reality for the arid North African territory of Western Sahara; often referred to as Africa’s ‘Last Colony’. In my opinion, it would be more accurate to describe it as ‘Africa’s Forgotten Colony’.

1 2 3 4 5

Apr 13, 2012

الامم المتحدة: المغرب ربما تجسس على البعثة الدولية بالصحراء الغربية | أخبار الشرق الأوسط | Reuters


الامم المتحدة (رويترز) - لمح بان جي مون الامين العام للامم المتحدة إلى ان المغرب ربما كان يتجسس على قوة المراقبة التابعة للمنظمة الدولية في الصحراء الغربية المتنازع عليها ويعوق قدرتها على العمل بكفاءة وذلك في تقرير جديد حصلت عليه رويترز.
وجاء تقييم بان الذي وقع في 28 صفحة بعد ان فشلت الشهر الماضي الجولة الاخيرة من محادثات الوساطة التي تشرف عليها الامم المتحدة بين المغرب وجبهة البوليساريو والجزائر وموريتانيا بشأن مصير الصحراء الغربية في تحقيق تقدم حقيقي. وانتهت بشكل مماثل جولات سابقة أجريت على مدى الخمسة أعوام الماضية.
وفي تقريره إلى مجلس الامن التابع للامم المتحدة شكا بان من ان قوة المنظمة الدولية في الصحراء الغربية "غير قادرة على القيام بشكل كامل بمهمة مراقبة السلام ومهام الملاحظة ووضع التقارير أو الاستفادة من السلطة الممنوحة لها في معالجة الخلل" الذي لحق بقدرتها على العمل.
وحث بان مجلس الامن على مساعدته على "اعادة التأكيد على الدور المنوط ببعثة الامم المتحدة في الصحراء الغربية ودعم معايير حفظ السلام والحياد وضمان توافر الحد الادنى من الظروف اللازمة لنجاح عمل البعثة."
وكتب بان في تقريره أن البعثة تواجه صعوبات من ضمنها ما قال دبلوماسيون من الامم المتحدة لرويترز انه تجسس من جانب المغرب على قوة المنظمة الدولية.
وجاء في تقرير بان "كان هناك... مؤشرات على اختراق سرية الاتصالات بين مقر بعثة الامم المتحدة في الصحراء الغربية ونيويورك ولو في أحيان."
ولم ترد بعثة المغرب في الامم المتحدة على الفور على طلب تقديم تعليق.
ويقول المغرب إن الصحراء الغربية وهي منطقة صحراوية قليلة السكان غنية بالفوسفات والمصائد وربما النفط والغاز يجب ان تظل تحت سيادته بينما تطالب جبهة بوليساريو بدولة مستقلة.
وشنت الجبهة حرب عصابات ضد القوات المغربية الى ان توسطت الامم المتحدة في وقف لاطلاق النار عام 1991 على اساس اجراء استفتاء حول مصير الصحراء الغربية وهو ما لم يحدث. كما فشلت حتى الان محاولات التوصل الى اتفاق دائم.
(إعداد أميرة فهمي للنشرة العربية - تحرير أمل أبو السعود)
من لويس شاربونو



0 comments:

Post a Comment