updates

Slid bar

The Occupation We Choose to Ignore’

Do you know who I am? I am a Sahrawi. The land to which I refer is what is known today as the non-self-governing territory ofWestern Sahara. My country was colonized by the Spanish and the French between 1884 and 1975, divided in two and occupied by Moroccan and Mauritanian forces thereafter, and has been ruled exclusively by the Kingdom of Morocco from 1979 until the present.

The Western Sahara: forgotten first source of the Arab Spring

this is one part of the Arab Spring that western governments don't want to talk about. And their silence, and the UN's complicity in it, is why that repression continues, and a terrible injustice is perpetuated.

ISS - News - The Western Sahara and North African People’s Power

Respect the right of individuals to peacefully express their opinions regarding the status and future of the Western Sahara and to document violations of human rights

King of Morocco to be biggest benefactor of EU trade agreement - Telegraph

it has emerged that the single biggest beneficiary of the deal will be the King of Morocco, who is head of one of the three largest agricultural producers in the north African country and lays claim to 12,000 hectares of the nation's most fertile farmland.

North African Dispatches Africa’s Forgotten Colony

Oblivion it seems is the current reality for the arid North African territory of Western Sahara; often referred to as Africa’s ‘Last Colony’. In my opinion, it would be more accurate to describe it as ‘Africa’s Forgotten Colony’.

1 2 3 4 5

Occupied territory



ArabicFrenchPortuguese
EnglishGreekItalian
Children of the Cloud a decumentary fil by Carlos Gonzales

Children of the Cloud a decumentary fil by Carlos Gonzales from mulay smara on Vimeo.
Jueves, 01 de Diciembre de 2011 10:25

30 de Noviembre, Vitoria. La activista saharaui Aminetu Haidar ha recibido este miércoles el Premio René Cassin de Derechos Humanos del Gobierno vasco, un galardón con el que se reconoce su lucha en defensa de los derechos humanos en el Sáhara Occidental. Ver corto documental sobre la activista por le Grupo Jaima.

El premio, que incluye una dotación económica de 16.550 euros, le ha sido entregado por la consejera vasca de Justicia, Idoia Mendia, en una ceremonia celebrada en la sede de la Presidencia del Ejecutivo autonómico, en Vitoria. El jurado del Premio René Cassin 2011 de Derechos Humanos ha destacado que Haidar "representa la lucha del pueblo saharaui por la defensa de los Derechos Humanos" frente a unas autoridades marroquíes que "rompen con los derechos reconocidos por el Derecho Internacional y restringen las libertades de expresión, reunión y asociación".
Aminetu Haidar permaneció encarcelada entre 1987 y 1991, sin que se conociera su paradero, y en 2005 resultó gravemente herida durante una manifestación. Fue detenida por las autoridades marroquíes en el hospital donde estaba ingresada y, posteriormente, fue trasladada a prisión. Permaneció en la cárcel durante varios meses y llevó a cabo una huelga de hambre que debilitó gravemente su salud.
En noviembre de 2009, cuando regresaba a su ciudad tras recibir en Nueva York el Premio al Coraje Civil 2009, de la Fundación Train, fue nuevamente detenida por las fuerzas policiales y de seguridad marroquíes en el aeropuerto de El Aaiún, Territorio No Autónomo del Sáhara Occidental. Posteriormente, fue expulsada de El Aaiún y protagonizó otra huelga de hambre en la propia terminal del aeropuerto de Lanzarote.
Candidata al Premio Sajarov de Derechos Humanos, mientras cumplía condena fue galardona con el Premio Juan María Bandrés a la Defensa del Derecho de Asilo y la Solidaridad con los Refugiados, de la Comisión Española de Ayuda al Refugiado. Recientemente le ha sido concedido el Premio Silver Rose, de la alianza internacional de ONG Solidar por su sabor por la libertad y la dignidad humanas.
Leer más...

Huelga de hambre por los presos saharauis de Salé en España
Martes, 29 de Noviembre de 2011 21:37
AddThis Social Bookmark Button

Presos saharauis ponen en peligro sus vidas para llamar la atencion a la comunidad internacional
Martes, 29 de Noviembre de 2011 09:10
AddThis Social Bookmark Button
Hoy, 29 de noviembre de 2011
Una vez más, nos vemos obligados a ser la voz nítida de nuestros compañeros y compañeras injustamente encarcelados por su participación en el campamento de la dignidad de Gdeim Izik defendiendo el derecho universal de cualquier pueblo a ser libre e independiente.
Se cumplen hoy, 30 días de huelga de hambre de los compañeros saharauis en la cárcel de Salé en Rabat (Marruecos)en reivindicación de sus derechos fundamentales como ciudadanos saharauis. Desde la plataforma de apoyo a los presos saharauis denunciamos la situación infrahumana en la que viven los 23 activistas que no tienen derecho a luz solar, padecen de falta de ventilación sumada a un sinfín de maltrato verbal y físico por parte de las fuerzas de ocupación y del personal penitenciario.

Estos prisioneros políticos no hacen más que reivindicar un derecho legítimo regulado por diferentes convenciones internacionales por la protección de cualquier prisionero. Las fuerzas de seguridad marroquíes violan todo reglamento internacional y el propio al no cumplir con la ley 98/23 que rige las prisiones.
No solamente los presos políticos padecen condiciones deplorables, sinotambién sus familiares, que tienen que recorrer 1300 Km desde sus casas en los territorios ocupados del Sáhara Occidental hasta Rabat en Marruecos para poder verlos, con un tiempo máximo de 15 minutos por visita una vez a la semana.
Desde el 31 de octubre un grupo de activistas por los derechos humanos iniciaron una huelga de hambre en denuncia por la flagrante violación de los derechos humanos y la de sus propios derechos como prisioneros de conciencia en la que claman por la celebración de un juicio justo sin el trato vejatorio al que les tienen acostumbrados.

Dadas estas circunstancias y desgraciadamente por el silencio de la comunidad internacional jóvenes de diferentes ciudades del estado español nos sumamos a denunciar la situación en la prisión de Salé juntamente con los compañeros de los campamentos de refugiados saharauis en Tindouf secundando durante 48h la huelga de hambre iniciada el pasado 31 de octubre de 2011 por nuestros hermanos presos en Saleh.

POR LA LIBERTAD DE LOS PRESOS POLÍTICOS SAHARAUIS!!
SAHARA LIBRE SIEMPRE!!! AQUI ESTA SU COMUNICADO Y SU DECLARACIÓN...
Leer más...

HUELGA DE HAMBRE POR LOS PRESOS POLÍTICOS SAHARAUIS EN DIFERENTES PUNTOS DEL ESTADO ESPAÑOL
Lunes, 28 de Noviembre de 2011 14:38
AddThis Social Bookmark Button

Un grupo de 23 saharauis están presos en la cárcel de Salé Rabat(Marruecos) solamente por haber participado en el campamento de Gdeim Izik a finales del año 2010 y a la espera de ser juzgados por un tribunal militar marroquí. El campamento de Gdeim Izik, a 15 Km. de la ciudad ocupada de El Aaiún (capital del Sahara Occidental), fue la manifestación pacífica más importante de la historia de la causa saharaui, más de 20.000 personas dejaron sus hogares y montaron un campamento en medio del desierto. Enviaron un mensaje al mundo de que ya no soportaban vivir más tiempo bajo la ocupación marroquí en sus propias tierras del Sahara Occidental. Este campamento fue desmantelado violentamente el 8 de noviembre 2010 por la policía y militares marroquíes a la vista de la ONU y la comunidad internacional.
Los presos saharauis no tienen derecho a la luz solar, sufren la falta de ventilación y continuos malos tratos, torturas, abuso verbal y acoso por parte de los guardias y funcionarios de la administración penitenciaria.
Todo prisionero tiene derechos legítimos reconocidos en las Convenciones Internacionales relacionadas con la protección de los prisioneros. A pesar de ésto la administración no escucha las repetidas quejas y peticiones de los reclusos, incluso viola los requisitos de la legislación marroquí que rige las prisiones (98/23). Esta administración ha cerrado todas las puertas al diálogo, ha preferido ignorar sus justas demandas causando una catástrofe humanitaria que amenaza la integridad física, mental y el derecho a la vida de los presos políticos saharauis.
No solamente los presos políticos padecen condiciones deplorables, sino también sus familiares, que tienen que recorrer 1300 Km hasta Rabat para poder verlos, con un tiempo máximo de 15 minutos por visita una vez a la semana.
Desde el 31 de octubre los presos políticos saharauis de la Cárcel de Salé 2 secundan una huelga de hambre protestando por sus condiciones vejatorias en prisión y reclamando la celebración de un juicio donde las garantías de legalidad estén garantizadas, o bien su puesta en libertad sin condiciones.
Leer más...

La Comisión de Pesca del PE ratifica la prórroga del acuerdo
Miércoles, 23 de Noviembre de 2011 13:33
AddThis Social Bookmark Button

La comisión de Pesca presidida por Carmen Fraga, Eurodiputada del Paretido Popular español, ha ratificado la prórroga de una año del acuerdo de pesca entre la UE y Marruecos. A pesar del informe jurídico del Parlamento Europeo y del informe del Eurodiputado Carl Haglund, ambos contrarios a la implementación del acuerdo, la prórroga ha sido ratificada por 12 votos a favor, 8 en contra y una abstención.


La Eurocámara recomienda ratificar la prórroga del acuerdo de pesca con Marruecos

Leer más...

DECIMOSÉPTIMO DÍA DE LA HUELGA DE HAMBRE INDEFINIDA DE LOS PRESOS POLÍTICOS SAHARAUIS EN LA CÁRCEL DE SALE
Jueves, 17 de Noviembre de 2011 15:11
AddThis Social Bookmark Button

El Aaiún, 16 de Noviembre 2011
Los presos políticos saharauis de la prisión de Sale, están en huelga de hambre indefinida que llega a su decimoséptimo día consecutivo para protestar por la negación de los derechos básicos dentro de la prisión, así como para pedir que les pongan a disposición de un tribunal civil que garantice el cumplimiento de todas las condiciones de un juicio justo o, en su caso, su inmediata absolución sin cargos, pues los detenidos saharauis pasan por años de prisión hasta ser juzgados por el tribunal militar permanente en Rabat.
Es sabido que en estos diecisiete días de huelga de hambre abierta continúan sufriendo dolores y catalepsias constantes todos los huelguistas. El Comité de seguimiento de la huelga resalta los siguientes casos por su gravedad:
- Sheikh Banaca que se desmayó hoy y fue trasladado hace cuatro noches por el personal de la prisión a un lugar desconocido por tiempo indefinido.
- Hussein Zawi Taqhi Dam.
Leer más...

Una vez más: Enhorabuena Aminetu
Lunes, 14 de Noviembre de 2011 08:59
AddThis Social Bookmark Button

  • Valora que simboliza la lucha de los saharauis por la defensa de sus derechos
  • También que es tarea de dificultad y riesgo debido a la obstinada realidad
  • Fue encarcelada entre 1987 y 1991 y herida en una manifestación en 2005
Vitoria, 10 de Noviembre. El Gobierno vasco ha concedido el premio René Cassin de Derechos Humanos en su edición de este año a la activista saharaui Aminetu Haidar.
El Departamento de Justicia del Gobierno vasco ha dado a conocer esta decisión que se ha fundamentado, según el jurado, en que la premiada "representa la lucha del pueblo saharaui por la defensa de los derechos humanos,tarea de especial dificultad y riesgo debido a la obstinada realidad, que demuestra con claridad de qué manera las autoridades marroquíes rompen con los derechos y restringen las libertades de expresión, reunión y asociación".
El jurado ha destacado que la defensa de los derechos humanos resulta aún más complicada y arriesgada "para las mujeres saharauis que, desde su papel fundamental en el desarrollo de la vida tradicional, han sido y son objeto de graves abusos a sus derechos humanos".








OCUPIED TERRITORIES/MASSACRE

Eight other dead bodies found in occupied city of El Aaiun


El Aaiun (Occupied Territories), November 11, 2010 (SPS) – The dead bodies of eight Sahrawi victims including a child under the age of nine were found Tuesday in different parties of the occupied city of El Aaiun, following the bloody massacre in the city committed by the Moroccan forces of occupation against the defenseless Sahrawi citizens in the protest camp in Gdeim Izik, bring the toll of death to 19 deaths, reported the Ministry of the Occupied Territories and Communities Abroad.

Three of these dead bodies were found Tuesday on the banks of the valley of Saguia El Hamra, where two of them were shot by gunfire apparent on their dead bodies and the third was ran over by one of the vehicles which chased the population of the camp.

The fourth dead body belonged to a Sahrawi child in Duerat neighborhood in the occupied city of El Aaiun, whom was stabbed by a knife during the intervention of the army and settlers against a demonstration organized in the neighborhood, the source added.

Four dead bodies of other Sahrawi victims were also found in El Awda and Saguia El Hamra Neighborhoods, the way they were killed has not been determined yet.

The Sahrawi Government had announced Tuesday that the primary outcome of the deaths of El Aaiun massacre was at 11 deaths, 723 injured and 159 missing, pointing out that the outcome was in the rise. (SPS)


OCTOBER:
Since the 9th of October, more than 20.000 Saharaui civilians in 4.000 tents had been gathering in a camp called Gdeim Izik (The Dignity Camp) 15 kilometres away from Laayoune (the capital of the Occupied Territories) as a peaceful protest against discrimination and deprivation at the hands of Moroccan government, (also to ask for better housing and employment opportunities). Saharaui people are second class citizens in their own land.

MONDAY 8th NOVEMBER, TUESDAY, WEDNESDAY…
On the same day that Morocco and the Saharaui Government (Polisario Front) were going to meet for negotiations near New York, hosted by the UN, about the long lasting conflict, Moroccan forces tore down The Dignity Camp using extreme violence, tear-gas, high-pressure cannons and real ammunition against civilians (the elderly, children, women and men) who obviously did not have any weapons apart from stones and sticks with which to defend themselves.
Morocco has consciously tried to wreck these negotiations, but the Saharaui government did not get into this trap and still went on with the meeting (otherwise Morocco could have had an excuse that the Polisario stopped the negotiations…).
Morocco has lost (again) all credibility about willing to resolve the conflict…

As the Camp of Dignity was brutally crushed and torn down (you can see in the videos) the Sharaui people walked to Laayoune and kept up the protest. There they burned down some symbols (offices) of Moroccan oppression, but soon they were brutally crushed  by the police.

The situation now is very terrible in the city. There is a huge military display by Moroccan forces (helicopters, tanks, army trucks) and Saharaui people have had to hide in several homes for their lives.
The Moroccan  police, together with very aggressive pro-Moroccan citizens (who have been armed by the same Moroccan police) have been raiding from house to house and arresting and beating up whoever they pleased. They have also ransacked many Saharaui  businesses and burnt all the Saharaui-owned cars they found on their way.
They have also left almost unrecognisable dead bodies of Saharauis in the streets to increase their fear.

So far (and this is going to increase) there are:

-         MORE THAN 30 SAHARAUIS KILLED ( and 3 Moroccan police)
-         MORE THAN 700 SAHARAUIS INJURED
-         MORE THAN 250 SAHARAUIS ARRESTED
-         MORE THAN 150 SAHARAUIS DISSAPEARED 

(Many Saharauis have been taken to different  places to be tortured and interrogated. Knowing how Morrocan police operate, many of them will probably be killed or will disappear and be tortured for years).

MORROCO HAS DENIED ENTRY TO ANY INTERNATIONAL JOURNALISTS!!! AND HAS ALSO EXPELLED 4 SPANISH MP´S AND ONE FRENCH MP who were arriving in Western Sahara to act as international observers.
The fact that the Moroccan Government doesn’t allow any foreign media to witness what is going on says a lot about what they are trying to hide!!
Fortunately there has been news (via mobile phones and internet) both from Saharaui citizens and some foreign human rights activists who are on the spot. Two of them are Spanish and did not get any help from the Spanish consulate. Their life is really at risk because Morocco is angry that they are showing the world what is going on.


INTERNATIONAL RESPONSE
Even though many people have been protesting in the streets of SpainFrance, etc… NONE of the main actors “responsible” in the conflict (that is, the Spanish Government, the French Government, the European Union, The United Nations,… NONE OF THEM HAVE CONDEMNED ANYTHING!!!
Why  aren’t they saying anything????
Talking about Human Rights on one side and acting the opposite way behind the curtains???


There are many organizations that have documented and reported violence against Sahrawis for decades!!! : Amnesty International, Human Rights Watch, Freedom House, the World Organization Against Torture, Reporters without Borders, the U.S. State Department, etc, etc

Moroccan occupation is ILLEGAL by international law and it has been allowed to last for over 35 years despite all the UN resolutions because of all the interests that many countries ( FranceSpain, etc) have in this land (phosphates, fishing and so on). France and the US has vetoed time after time at the UN any sort of progress in Western Sahara.
Spain is still by any international law the “administrative power” of Western Sahara, but all the Presidents of this nation bury their heads in the sand when the topic is raised.

The UN mission in Western Sahara (MINURSO) is the only contemporary peacekeeping mission without a mandate to monitor human rights. WHY??? (It was repeatedly blocked by France. Many deaths could be prevented if this mission had any power to do something!!

Almost 50 years ago the United Nations adopted Resolution 1514 which stated that all people have a right to self-determination and that colonialism should be brought to a speedy and unconditional end.
Saharawi people are still waiting for Resolution 1514 to be applied in Western Sahara half a century later!!

HOW MANY MORE PEOPLE HAVE TO DIE BEFORE THIS CONFLICT IS TAKEN SERIOUSLY???